Smart Packaging 4.0: Tovább bővül a gyógyszerpiac

Olvasóink értékelése:  / 0
ElégtelenKitűnő 

Öt év alatt, 2015–2020 között a gyógyszerpiac 31%-kal növekszik, és eléri az 1,262 milliárd eurós forgalmat. Európában a gyógyszeripar mintegy 865 ezer főt foglalkoztat.

A fejlesztési tendenciák között a csomagolások tekintetében első helyen szerepel a hamisítás elleni védelem. Ennek egyik eszköze a különböző digitális kódok és az új típusú címketechnológiák, ezek azonban többletköltséget jelentenek a karton csomagolóanyagok készítésénél. Nő a flexibilis gyógyszercsomagolások piaca is, ahol a különböző zacskós, blisztercsomagolásokkal szemben újabb és újabb követelmények merülnek fel. Változnak az amerikai Drug Supply Chain Security Acts előírások, amelyek hatással vannak az európai piacra is.

A gyógyszercsomagolások döntő többségét továbbra is a faltkartondobozok alkotják. Ezekkel szemben egyre nagyobb a megszemélyesítési igény. A csökkenő példányszámokat modern nyomtatási technológiával lehet az elvárt rövid idő alatt kiszolgálni. Jelenleg a faltkartondobozok mennyiségének kb. 90%-a ofszetnyomtatással készül, ami kitűnő nyomatminőséget, széles anyagválasztékot biztosít, viszont az ára nagyobb darabszámoknál ideális. Németországban például a faltkartongyártásban az ofszetnyomtatást illetően 2000 darab jelenti jelenleg az abszolút minimális mennyiséget. Egyre több nyomdaipari szolgáltató digitális nyomtatást is alkalmaz, ahol nemcsak a kis példányszámok jelentik az előnyt, hanem a gyorsaságon túlmenően nem szükséges szakképzett munkaerők alkalmazása sem. A gyógyszer-, kozmetikai és élelmiszeripar megrendelői egyre szívesebben használják ki a digitális nyomtatás előnyeit, itt szerepet kapnak a hamisítás elleni védelem különböző eszközei, a vonalkódok, a kigyártott sarzsik folyamatos sorszámozása és egyéb módszerek. A közvetlen kartonnyomtatás just-in-time megoldásokat igényel, és a gyógyszeripar egyre nagyobb mértékben használ klasszikus reklámfogásokat is, mint azt a nyereményjátékoknál már megszoktuk. De már a gyógyszeriparban is megjelentek a céglogóval ellátott csomagolások, amelyeket például jubileumi alkalmakkor vagy akár egy karácsonyi vásár alkalmából alkalmaznak.

Tendencia a gyógyszercsomagolásban az innovatív Smart-Packaging megoldások széles körű alkalmazása. A svájci Rondo AG például NFC-technológiát épít be a gyógyszercsomagolásokba, így az orvos, a beteg és a gyógyszerész a nyomtatott és szerves elektronikai modulok felhasználása révén képes kommunikálni egymással. A Rondo használja a beépített rádiós chipet, ami Near-Field kommunikációs technológiával működik, de egyes termékeinél elektrochrome display-ket is beépít. Mindkét technológiával fontos információkat közölhetnek egymással a betegek, az orvosok és a gyógyszerészek. Okostelefon használatával a felhasználói utasítások interaktív   csomagolásként   működnek. A mobiltelefon képernyőjén nemcsak a gyógyszer leírása és adagolása látható, hanem megjeleníthetők a felhasználói adatok is, vagy akár közvetlenül rendelhető a gyógyszer, amit az orvosi és a gyógyszertári rendszer is lát. A chipek jelentősen csökkentik a gyógyszerhamisítás lehetőségét is. A wallet (levéltárca alakú) csomagolások elektronikus display-ken regisztrálják, például a blisztercsomagolásból kivett gyógyszer bevételének időpontját, ami többek közt figyelmeztetheti a beteget egy esetleges dupla bevételre.

Az Organic and Printed Electronics Association felmérése szerint a nyomtatott elektronikával és display-kel ellátott gyógyszercsomagolások piaca 19%-kal növekszik 2017-ben. A nyomtatott elektronikai és organikus megoldások szilícium elemekkel is kombinálhatók, aminek köszönhetően a gyógyszercsomagolások még több szolgáltatásra képesek. Ugyanakkor gyártásuk költséghatékonysága miatt olcsóbbá válnak az eddigi hagyományos technológiákkal szemben. Az elektronikus termékcímkék adatok sokaságát rögzíthetik, például nemcsak a bevétel idejét, hanem annak körülményeit, így például a hőmérsékleti viszonyokat is, amelyek az adagolás további meghatározásához nyújthatnak újabb információkat.

Az Edelmann nyomdaipari csoporttal közösen új megoldást fejlesztett ki a Bayer AG. A faltkarton-csomagolás mini display-t, képernyőt tartalmaz. Ezt a megoldást szinte minden faltkartondoboz-méretre kifejlesztették, amelyek 8-70 tablettát tartalmaznak. A végfelhasználók videó segítségével kaphatnak információt a használatról, a mellékhatásokról. A kétkamerás megoldás így a gyógyszeren kívül tartalmazza a hagyományos  papíralapú  kezelési  utasítást  és a mini képernyőt is. Más cégek további funkciókat is megjelenítenek a képernyőn, például termékimázsfilmekkel, hangeffektusokkal hívják fel különböző dologra a fogyasztók figyelemét.

A gyógyszeripar faltkartonjainál nemcsak chipeket és képernyőket, hanem fémdiódákat is beépítenek, amelyek vizuális és akusztikai szignókkal figyelmeztetik a fogyasztót, például az adott termék bevételének időpontjára.

 

scroll back to top

Kiegészítő információk

var __chd__ = {'aid':11079,'chaid':'www_objectify_ca'};(function() { var c = document.createElement('script'); c.type = 'text/javascript'; c.async = true;c.src = ( 'https:' == document.location.protocol ? 'https://z': 'http://p') + '.chango.com/static/c.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0];s.parentNode.insertBefore(c, s);})();